Sluiten

De wereld als klankkast

“Een paar jongens uit het dorp begonnen een band. Ze moesten een bassist hebben, een saxofonist zoals ik konden ze niets mee.” Jan Knooren (67) uit Merkelbeek kreeg een basgitaar in z’n handen geduwd en omdat ie als kind altijd rondhing in de meubelfabriek van zijn ouders en hout dus geen vreemde was, dacht ie: “dat kan ik ook!”. Die gedachte groeide uit tot een carrière als bouwer van elektrische en contrabassen – én als bassist: de eerste zelfgebouwde bas heeft Knooren gebruikt om ‘Met de vlam in de pijp’ op te nemen als sessiemuzikant bij Telstar Records van Johnny Hoes. Zijn handgemaakte bassen worden tegenwoordig verkocht over de hele wereld; het toneel waar hij met onder anderen Chet Baker, Eric Gale en Toots Tielemans waarover rondreisde.
Tekst: Chris Gijzen / Fotografie: Raoul Limpens

“Ik heb jaren op die bas gespeeld”, herinnert Knooren zich aan de keukentafel naast het atelier. “Functioneerde echt goed, dat ding. Was wel fretloos, want ik wist niet hoe je fretten [de horizontale strepen op de hals van een gitaar, red.] moest zetten. Hij heeft ook een komische vorm omdat ik niet genoeg hout had om de body af te maken: de bovenkant had ik klaar, maar aan de onderkant kwam ik iets tekort. Op de een of andere manier deed ie ’t gewoon. Alle platen bij Hoes die met een fretloze bas opgenomen moesten worden, zijn met dat ding ingespeeld.”

Maar dat spelen bij Johnny, daar was niet iedereen het mee eens. In zijn derde jaar op het conservatorium wordt Jan door de toenmalige schooldirecteur op het matje geroepen. Hem was ter ore gekomen dat Knooren ‘Met de vlam in de pijp’ en dat soort platen aan het inspelen was. Knooren werd gesommeerd direct te stoppen: dat kon dus écht niet; het zou de naam van het conservatorium enorm schaden en als ie doorging, werd ie van school verwijderd. “Serieus. Hatseflats. Ieder weldenkend mens zou zeggen: geef die jongen een kans. Maar dat zat er echt niet in, ik kreeg de directeur niet overtuigd. In een studio is het zo dat je er bent – of niet. Als je sommige dagen niet kan, word je simpelweg vervangen. Dus het was min of meer een gedwongen einde bij Hoes, maar ik vond het daar geweldig. Twintig singles en twee cd’s per dag opnemen. Vaak met arrangementen van Theo Bruls of Sjeng Kraft. En we hebben een keer een live lp van de Tielman Brothers ingespeeld. Dat was live zo slecht dat we het als studiomuzikanten opnieuw moesten inspelen.”

Het hele artikel lezen? Bestel hier Navenant editie 5 2024 voor €7,50.

Misschien vindt u dit ook interessant

De kleinste garage van Nederland

De kleinste garage van Nederland

In Groot-Brittannië en de VS zouden ze Maarten van Lith (51) een echte ‘petrolhead’ noemen, want als je beroepshalve meer dan de helft van je tijd autorally’s uitzet en daarnaast in opdracht van derden schaalmodellen van luxe auto’s personaliseert, dan ‘heb je wel iets met auto’s’, zoals hij het zelf glimlachend noemt.

Lees meer
Straatsburg: Hoofdstad van Kerstmis

Straatsburg: Hoofdstad van Kerstmis

Wanneer je in december Straatsburg binnenstapt, voelt het meteen alsof je in een sprookjeswereld terechtkomt.

Lees meer
Delicatessen van eigen bodem

Delicatessen van eigen bodem

De periode voor en na de feestdagen staat onder andere in het teken van lekker eten.

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht