Sluiten

De kleinste garage van Nederland

Nogal wat eigenaren van een bijzondere auto, zoals bijvoorbeeld een MG, Jaguar of Porsche, willen ook graag een schaalmodel van hun auto hebben. Bij veel dealers zijn die wel te koop, maar dan heb je gewoon een standaard schaalmodel dat uit de fabriek of winkel komt. Echte liefhebbers gaan daarom graag naar Modelcarworkshop van Maarten van Lith in het Limburgse Heythuysen, waar ze hun ‘kleine autootje’ volledig naar wens kunnen laten customizen. Jos Caubo nam voor Navenant Magazine een kijkje in deze kleinste garage van Nederland.
Tekst: Jos Caubo / Foto’s: Raoul Limpens

In Groot-Brittannië en de VS zouden ze Maarten van Lith (51) een echte ‘petrolhead’ noemen, want als je beroepshalve meer dan de helft van je tijd autorally’s uitzet en daarnaast in opdracht van derden schaalmodellen van luxe auto’s personaliseert, dan ‘heb je wel iets met auto’s’, zoals hij het zelf glimlachend noemt. Hoe is dat zo ontstaan? “Na mijn studie commerciële economie heb ik enkele jaren gewerkt in de aanleg van glasvezelnetwerken en vervolgens heb ik voor Land Rover ruim vijf jaar de aftersales gedaan. Rond die tijd is mijn belangstelling voor rally’s ontstaan. Toen ik op zeker moment voor een rally naar Zuid-Frankrijk onderweg was, blies ik ter hoogte van Brussel de motor van mijn auto op. Een kennis kwam toen m’n kapotte auto omruilen voor een andere, zodat ik toch naar die rally kon, en als dank heb ik toen zijn auto in het klein nagebouwd. Niet veel later begon een vriend me met een beleggingsbedrijfje en hij vond zo’n modelauto wel een leuk cadeau voor zijn klanten. Dat was eigenlijk mijn eerste klant, en zo kwam ik feitelijk heel toevallig in de wereld van de modelauto’s terecht en rolde ik al vrij snel van de ene opdracht in de andere. Het is een klein ons-kent-ons wereldje, waarin bijna alles via mond-tot-mond reclame loopt. Veel meer dan een website, Instagram en Facebook heb ik voor de promotie van Modelcarworkshop niet nodig. In de afgelopen jaren heb ik wel vaker in autobladen gestaan, dat werkt lang door. Ik heb nu meer dan vierhonderd opdrachten gehad en verbaas me nog steeds regelmatig dat mensen uit bijvoorbeeld Australië of Zuid-Afrika mij weten te vinden. Inmiddels heb ik de luxe dat ik voor twee jaar vol zit met opdrachten.”

Maarten vertelt dat hij gemiddeld tussen de twintig en tachtig uur kwijt is aan het customizen van één modelauto. Dat zal dan wel een prijzige zaak zijn? “Het is inderdaad niet echt goedkoop. Voor iemand die alleen maar een andere kleur voor zijn auto wil begint het zo rond de 700 euro, en dat kan afhankelijk van de wensen oplopen tot zo’n 2.500 euro. Bumpertjes gaan er dan vanaf, de stoeltjes gaan eruit voor andere bekleding en noem maar op. Meestal willen opdrachtgevers echt een volledige kopie van hun grote auto. Dat kan variëren van een bekende Nederlander die een van zijn Bugatti’s wil laten namaken tot iemand die mooie herinneringen heeft aan het Renaultje 5 van zijn ouders toen hij jong was en op de achterbank meereisde. Zo’n 70 procent van mijn opdrachten komt overigens uit het buitenland.”

Het hele artikel lezen? Bestel hier Navenant editie 5 2024 voor €7,50.

Misschien vindt u dit ook interessant

De betovering van Kasteelhoeve de Kerckhem

De betovering van Kasteelhoeve de Kerckhem

In de pittoreske streek Haspengouw, hart van de fruitstreek, ligt de betoverende Kasteelhoeve de Kerckhem. Tessa en Erik hebben deze unieke plek in Nieuwerkerken met hart en ziel opgebouwd.

Lees meer
Jon van Eerd in gesprek met Lars Vaessen

Jon van Eerd in gesprek met Lars Vaessen

Deze keer gaat hij in gesprek met acteur Lars Vaessen. Over de Elser Revue, dolfijnen, Tarzan, Kinderen voor Kinderen en raslimburgers.

Lees meer
IJshockeyer Julie Zwarthoed

IJshockeyer Julie Zwarthoed

Als kind stond Julie Zwarthoed al met glinsterende ogen op het ijs. Inmiddels heeft ze naam gemaakt in de ijshockeywereld.

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht