De eerste kennismaking van Jelle Zijlstra met Menspire was via een filmpje op YouTube. ‘Ik was direct heel geïnspireerd door de technieken die Menspire toepast, echt heel anders dan bij andere kappers. Na een bezoek aan een van hun zes vestigingen in Amsterdam ben ik naar de Menspire Academy in Engeland gegaan, en ben daar in contact gekomen met eigenaren Sam en Josh van Menspire. ‘The rest is history’, zoals dat dan zo mooi heet.’
Wat maakt Menspire nu precies ‘een andere kapper’? Jelle: ‘Dat is vooral de benadering van het knippen. Wij willen meer de focus leggen op de luxe ervaring en de aandacht, in plaats van het haastige ‘even naar de kapper gaan’. Met de nieuwe technieken die we bij Menspire gebruiken kunnen we elk kapsel knippen, in plaats van de gebruikelijke één techniek, waarbij ‘one size fits all’. Wat zijn dan die nieuwe technieken? ‘Wij werken met vormen, zoals driehoekig, vierkant en rond, waardoor we elk gewenst kapsel kunnen creëren. Bij veel kapsalons is de tondeuse het uitgangspunt, waardoor er creatief gezien minder mogelijk is.’
Maastricht
Een nieuwe kapsalon erbij is in het toch best wel ‘kappersrijke’ Maastricht beslist een uitdaging. ‘Er zijn zeker veel kapsalons in Maastricht, maar waar Menspire in wil uitblinken is het toepassen van creativiteit bij kapsels waar dat ook nodig is, een beetje inspelen op het wat chiquere karakter van Maastricht. Niet alleen maar die ouderwetse tondeuse vasthouden en een beetje opscheren.’
Wat zijn volgens Jelle momenteel de belangrijkste trends bij herenkapsels? ‘Het mooie van de huidige tijd is dat best veel kapsels populair zijn, dus zowel langer, korter, maar ook vaak uitgesproken creatief, en daar spelen we als Menspire op in. Zo hebben we kapsels als de Mullet en de Wolfcut, waar veel vraag naar is.’
Menspire besteedt vooral veel aandacht aan de binnenkomst van een klant. ‘Vriendelijk begroeten, vragen of hij een afspraak heeft, kopje koffie aanbieden en dan het belangrijkste als de klant in de stoel zit: de ‘consultation’. We vragen hoe iemand zich die dag voelt met z’n haar, wat iemand goed vindt aan z’n haar, en op die manier werken kapper en klant samen aan het beste resultaat.’ Wat voor soort klanten komen naar Menspire? Jelle: ‘dat zijn vooral mannen tussen de 18 en 40 jaar ongeveer, waarbij we zowel creatieve mensen als zakenmannen binnen krijgen maar ook huisvaders, heel breed eigenlijk. Omdat onze benadering nadrukkelijk op de klant zelf is gericht, hebben we van de shop geen uitgesproken eyecatcher gemaakt maar de inrichting vrij tijdloos gehouden met de kleuren zwart, wit en grijs.’
Over de vraag aan Jelle of hij een eigen favoriete knipervaring heeft, hoeft hij niet lang na te denken. ‘Dat was op de eerste dag dat ik Menspire Maastricht had geopend en mijn vader binnenkwam als eerste klant. Heel bijzonder voor mij, want ik had hem al lang niet meer geknipt. Het feit dat ik uit een echte kappersfamilie kom, maakte het extra speciaal, ook voor mijn vader natuurlijk. Hij is in vergelijking met wat Menspire doet natuurlijk meer een old school kapper, dat is wel leuk om te zien.’ Wat is de grootste uitdaging om Menspire Maastricht succesvol te laten groeien? ‘Dat is eigenlijk niet veel anders dan voor elke eigenaar van een nieuwe shop. Je moet natuurlijk wel de klandizie weten te trekken. Dat betekent niet meer en niet minder dan constant paraat staan en constant je best willen doen. En natuurlijk helpt een goede ligging in een upcoming luxe buurt als de Rechtstraat daar zeker bij. We zijn hier sowieso beter bereikbaar dan in de binnenstad.’
Hoe ziet Menspire Maastricht er over vijf jaar uit? ‘Als alles gaat lopen zoals ik het voor ogen heb dan staan we hier over vijf jaar met zes man te knippen en hebben we zelfs een kleine academy om mensen les te kunnen geven op locatie.’
Jelle vindt de veelzijdigheid van het klantenbestand het mooiste aan het kappersvak. ‘Je leert als kapper telkens weer nieuwe mensen kennen, je hoort elke dag interessante verhalen. Dat maakt het ontzettend divers en zorgt ervoor dat ik elke dag opnieuw met veel plezier sta te knippen.’