Sluiten

Heraldiek ontmoet vakmanschap

In zijn kunst omarmt Kasper Bosmans historische beeldtaal om zo hedendaagse vraagstukken te belichten. De samenwerking met het oudste Belgische modemerk Delvaux markeert een spannend nieuw hoofdstuk in Bosmans’ (34) carrière. Mode en kunst zijn de conversatie met elkaar aangegaan, en het resultaat? Een prachtige collectie genaamd ‘Mutalism’ - bestaande uit elf producten. Unieke tassen en accessoires, allesbehalve sober. Maar wel altijd met een scherp oog voor detail en vakmanschap. “Het zijn niet zomaar tassen, het zijn echte conversation pieces.”
TEKST: LOT NIESSEN/ FOTO’S: DELVAUX

Kaspers’ werk siert galerieën over de hele wereld en hij exposeerde onder andere al in Hong Kong, Parijs, New York, Sao Paolo en Rome. Hoewel zijn huidige thuisbasis in Brussel is, is hij geboren en getogen in Lommel, de meest noordelijke punt van Belgisch-Limburg. Al van jongs af aan was het duidelijk: zijn toekomst lag in de kunst. “Ik identificeer mij als queer [deze term wordt gebruikt voor en door mensen die zichzelf niet willen identificeren met een vaststaande gender- of seksuele oriëntatie, red.]. Dat wat ik voelde als kind in de Limburgse Kempen, kon ik niet vinden op tv of in een krant. Ik kreeg eigenlijk nergens een antwoord op of een voorbeeld over wat er in mij omgaat.”

Kunst is voor Kasper daar wel een perfect antwoord op. Hij vindt een bepaalde richting in de variëteit van complexe vormen en talen. “Ik hou heel erg van objecten, omdat die op een andere manier verouderen. Als ik iets opschrijf bijvoorbeeld en ik lees het over een jaar terug, is het verouderd. Terwijl er in een object, onbewust, altijd dingen blijven verscholen. Ik heb kunstwerken gezien toen ik 12 was, die ik pas begrepen heb toen ik 20 was. En daardoor ben ik kunstenaar geworden. Ik vind kunst een van de meest sterke culturele producties van onze tijd”, vertelt hij overtuigend.

Ook de CEO van Delvaux, Jean-Marc Loubier, is onder de indruk van Kaspers’ talent. Tijdens zijn tentoonstelling in WIELS, het centrum voor hedendaagse kunst in Brussel, ontdekt hij sterke overeenkomsten in werkwijze, denkwijze en filosofie. Kasper omarmt in zijn werken de Belgische geschiedenis maar levert er tegelijkertijd ook commentaar op. Dat is iets wat Jean-Marc Loubier ook probeert met Delvaux. “Op basis van die tentoonstelling heeft hij voorgesteld om samen een collectie te ontwikkelen. Het is echt een conversatie geworden tussen mij en het team van Delvaux. Ik heb een aantal werken gemaakt waarin ik parallellen zie in de aanpak van het bedrijf, en deze heb ik in samenwerking met de ontwerpers geïntegreerd in de collectie.”

Het hele artikel lezen? Bestel hier Navenant editie 3 2024 voor €7,50.

MISSCHIEN VINDT U DIT OOK INTERESSANT

TOPVINTAGE: Vrouwelijk & Vastberaden

TOPVINTAGE: Vrouwelijk & Vastberaden

Wanneer je retro, lef en vrouwelijkheid zegt, dan zeg je de naam van topondernemer Angelique Miseré (51). In 2008 startte ze haar businessidee vanuit haar woonkamer, vastberaden dat het zou slagen.

Lees meer
De Kristalijn is mijn kindje

De Kristalijn is mijn kindje

Koen Somers en ‘the best of both worlds’

Lees meer
Verfrissende Zomergerechten

Verfrissende Zomergerechten

Geniet deze zomer van lichte en verfrissende gerechten van Thaam's Kookshow

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht