Wat kun je je nog meer wensen als je al een dure auto, een jacht en een tweede of derde huis hebt? Eigenaar Krisstofer Ruscon van het Franse champagnehuis Hatt et Söner bedacht iets voor de mensen die eigenlijk alles al hebben én voor de echte liefhebbers: een champagne die volledig naar de eigen wensen van de klant op maat wordt gemaakt. Navenant sprak met hem over zijn ultieme droom: van HATT et SÖNER het meest exclusieve champagnemerk ter wereld maken.
Tekst: Jos Caubo / Foto’s: HATT et SÖNER
Omdat zijn familie reeds vanaf het begin van de 19e eeuw in de wijnhandel zat, kwam Krisstofer Ruscon (37) al op jonge leeftijd in aanraking met wijn en champagne. “Ik ben in Frankrijk geboren en opgegroeid, maar voor mijn middelbare schooltijd naar Zweden verhuisd omdat mijn Zweedse moeder het Franse schoolsysteem niet zo hoog had zitten. Daar in Zweden ontstond mijn droom om ooit een eigen champagnehuis te bezitten”, zegt hij. Op zijn 19e ging hij terug naar Parijs om daar Frans te studeren. Opa Ruscon had vanuit zijn wijnhandel contact met de champagneproducent Francois Vallois uit Bergères-les-Vèrtus, waaruit een warme vriendschapsband tussen beide families was ontstaan.
Toen Francois rond 2006 begon na te denken over de opvolging voor zijn wijngaarden, bleek op dat moment geen van zijn dochters daar belangstelling voor te hebben. Krisstofer maakte duidelijk dat hij op termijn misschien wel in het bedrijf wilde en begon naast zijn studie eerst op provisiebasis met de verkoop voor Vallois. “Het bedrijf maakte champagne via de plaatselijke coöperatie en niet in eigen huis, dus de druiven werden bij de coöperatie afgeleverd en er kwamen flessen champagne terug. Die was weliswaar niet slecht, maar zeker geen topper. Dáár wilde ik verandering in gaan brengen.”
Het werd het begin van een jarenlange zoektocht naar de beste productiemethodes en naar financiers om dat allemaal te bekostigen, uiteindelijk in 2018 resulterend in een aandelenparticipatie van Krisstofer in de vijftig wijngaarden van Francois Vallois én in de creatie van een heel nieuw champagnemerk: HATT et SÖNER (Hatt is het Zweedse woord voor hoed, gekozen omdat de familie Ruscon een bedrijf heeft waar onder meer hoeden worden gemaakt, de toevoeging et Söner is het bekende ‘& Zonen’, red.). De druiven worden vanaf dat moment niet langer in bulk naar de coöperatie gebracht, maar de champagne wordt in eigen huis gemaakt op basis van de cépage van elke individuele wijngaard. Niet langer een blend dus, maar een zogeheten monocépage. “Dat was een enorme boost voor onze kwaliteit”, zegt Krisstofer.
Lees het hele artikel over HATT et SÖNER in Navenant uitgave 5.
Bestel hier Navenant editie 5.