Sluiten

De kleurrijke wereld van Marylène Madou

De print is het gezicht van een kledingstuk. Tijdsgebonden als een psychedelische jaren ‘70 print of tijdloos als de luipaardprint die maar niet uit de mode wil raken. De print geeft kleding kleur en uitstraling. Maar soms kan een print ook gewoonweg adembenemend mooi zijn en textiel verheffen tot kunst. Zoals bij de handgeschilderde ontwerpen van de Belgisch-Limburgse Marylène Madou.

Tekst: Karien Goessens | Foto’s: Brecht Appermont

Multitalent Marylène Madou is naast print designer ook modeontwerpster met een eigen label en een winkel in Genk. Na haar opleiding in textiel startte ze in 2017 voor zichzelf en bouwde ze in vier jaar tijd een bloeiend bedrijf op rondom haar unieke prints. Als eerste trokken haar kleurrijke sjaals de aandacht en sierden de pagina’s van modebladen als Marie-Claire en Elle. Maar Marylène droomt altijd groter en waaierde uit naar interieur design, kleding en zelfs akoestische doeken, al dan niet door de samenwerking te zoeken met andere merken. “Wat ik ook doe, uiteindelijk denk ik altijd vanuit een print.”

Britse weelde
Marylène brengt planten, dieren en onverwachte kleurencombinaties bij elkaar tot speelse ontwerpen die tegelijkertijd nostalgisch en modern aandoen. De prints zijn zowel uniek als herkenbaar en lijken te knipogen naar weelderige Engelse tuinen. “Dat is niet voor niets”, vertelt de ontwerpster. “Ik ben een beetje een Anglofiel. Als student deed ik mee aan een uitwisseling met London en daar specialiseerde ik me in prints voor mode. Ik werd ondergedompeld in de Engelse cultuur voor bloemenprints en bezocht regelmatig musea ter inspiratie. Tegenwoordig vind ik inspiratie overal om me heen. Kringloopwinkels, oude encyclopedieën of zelfs mijn teckels Lemony en Pippa zijn terug te vinden in mijn ontwerpen.”

Lees het hele interview met Marylène Madou in Navenant uitgave 4 vanaf pagina 66.
Bestel hier Navenant editie 4.

Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht