Sluiten

De levensfilosofie van een foodinfluencer

"Don't talk, tast"

De 39-jarige Yves Silvain Rijchwalski heeft drie passies in zijn leven: het mooie Limburg, zijn werk voor de prachtige stad Remunj en de wereld rondreizen op zoek naar de beste restaurants. Wat begon als een hobby is inmiddels uitgegroeid tot een avontuur met meer dan 70.000 volgers op Instagram. “Ik ben altijd op zoek naar dat ene perfecte moment waarin alles klopt: het eten, de hospitality, de details en het personeel. Dat moment brengt écht rust in mij.” Met zo’n 250 restaurantbezoeken per jaar is Yves een echte ‘Foodtastic Traveler’.
TEKST: CHRIS GIJZEN | FOTOGRAFIE: RAOUL LIMPENS

Zijn passie voor gastronomie begon in 2015 tijdens een bezoek aan het bekende driesterrenrestaurant Noma in Kopenhagen. “Dat weekend was een kantelpunt”, herinnert hij zich over zijn eerste buitenlandse foodtrip. Niet veel later zat hij bij de driesterrenzaak van chef-kok Massimo Bottura, die in 2019 door Time magazine werd genoemd als een van de invloedrijkste mensen ter wereld. “Ik zat daar, aan de lunch, en alles klopte. Massimo bracht net zijn boek en Netflixserie uit, en ik wilde het verhaal achter het eten begrijpen. Hij nam ons mee naar de keuken om een speciaal gerecht te proeven. De smaken, de beleving... Ik wilde hem net van alles gaan vragen.” Het moment dat Massimo hem daarop vertelde “don’t talk, taste, taste” toen hij een hap van een gerecht nam, veranderde Yves’ culinaire reis. “Ik ging van twee à drie restaurantbezoeken per jaar naar tweehonderdvijftig.”

Puur en sjiek
In 2020 opende hij een social media-account om zijn ervaringen te delen. Sindsdien is het gekkenhuis. “Ik had nooit iets met social media”, bekent hij. “Maar nu word ik overal uitgenodigd en krijg ik vragen om mee te denken over nieuwe concepten en ideeën.” De rauwe, ongepolijste stijl van zijn posts maakt hem naar eigen zeggen authentiek. “Mensen waarderen het dat mijn foto’s niet perfect gefotoshopt zijn. Het is puur: wat ik sjiek vind, post ik. Klaar.”

Consultancy
Zijn groeiende bekendheid op social media leidde tot een nieuwe stap: het starten van een eigen consultancybedrijf. Hij adviseert nu restaurants en hotels, zowel nationaal als internationaal. “Ik werk bijvoorbeeld met een hotel in Dubai dat vier keer per jaar een chef zoekt voor een wisselend concept. Ook help ik een restaurant in Litouwen bij het vinden van een chef voor hun nieuwe concept.” Naast zijn consultancydiensten biedt hij ook inhoudelijke feedback aan chefs en ondernemers. “Ik heb het geluk dat ik 24 uur per dag aan kan staan. Het is voor mij geen stress, maar energie.”

Het hele artikel lezen? Bestel hier Navenant editie 1 2025 voor €7,50.

Misschien vindt u dit ook interessant

Guido Braeken: De chef die grenzen verlegt

Guido Braeken: De chef die grenzen verlegt

Een eigen restaurant, ingericht naar zijn smaak. Met een keuken, waar hij zijn gerechten bereidt met een team van koks naar zijn hart en waar hij zijn gasten persoonlijk kan verwelkomen. Die lang gekoesterde wens ging voor Guido Braeken in vervulling.

Lees meer
Solbouche: Van grond tot in de mond

Solbouche: Van grond tot in de mond

Eetbare planten lust voor het oog

Lees meer
Marcia Luyten

Marcia Luyten

Na 10 jaar krijgt bestseller ‘Het geluk van Limburg’ een nieuw leven.

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht