Dat klinkt als een volle agenda naast je baan als bankdirecteur. Niek lacht: “Klopt, maar als je energie haalt uit wat je doet, kun je veel aan. En goed plannen helpt natuurlijk ook.” Van Westerveld brengt flink wat ervaring in de financiële wereld mee. Zijn loopbaan begon in 2004 bij Huis & Hypotheek als adviseur. In 2012 stapte hij over naar Obvion, een Rabobank-dochter. “Ik begon daar als relatiemanager voor Limburg en Brabant en groeide door naar een leidinggevende rol. Uiteindelijk was ik verantwoordelijk voor de hele hypotheekacceptatie. In die tijd werkten we al nauw samen met Rabobank. Dat klikte, en op een gegeven moment kreeg ik de kans om over te stappen. Dat paste precies bij mijn ambitie: ik zocht een dynamischer omgeving met meer stakeholders. Rabobank was een schot in de roos en bleek precies wat ik zocht.”
Betrokkenheid
En het bevalt duidelijk goed. “Een half jaar geleden begon ik als directeur Financieel Advies. Sinds 1 april ben ik ook directeur van Rabobank Midden-Limburg. Best snel gegaan allemaal. Deze nieuwe rol draait voor een belangrijk deel om onze maatschappelijke betrokkenheid. We willen echt iets betekenen voor de regio: voor verenigingen, stichtingen, allerlei lokale initiatieven. En dat doen we: ik wist dat we actief waren, maar zó actief? Dat verraste me echt”, zegt Niek trots.
Wat voor leider wil Niek zijn? Hij denkt even na. “Dat zou je eigenlijk aan mijn collega’s moeten vragen, maar ik hoor vaak dat ik benaderbaar ben, nuchter en oprecht. Ik hou ervan om mensen ruimte te geven. Natuurlijk binnen duidelijke kaders, maar mensen moeten kunnen doen waar ze goed in zijn én wat ze leuk vinden. Dan straal je dat ook uit richting klanten en leden.”
Prioriteit
Volgens Niek van Westerveld moet je dienstverlening altijd persoonlijk blijven, ook in een digitale wereld. “Als een klant of lid belt, moet dat prioriteit hebben. Je moet je gezien en gehoord voelen. Natuurlijk kunnen we als bank veel digitaal, maar juist als het erop aankomt, moet er iemand van vlees en bloed voor je klaarstaan. De gemiddelde klant bestaat niet, dus daar moet je je service op afstemmen.”
Hoe kijkt hij aan tegen de rol van Rabobank in de regio? “Iedere bank kan een hypotheek aanbieden, daar zit het verschil niet. Maar wat wij als Rabobank in huis hebben, is uniek. Het zit in onze mensen. Dat DNA is niet te kopiëren. Onze collega’s willen écht iets betekenen voor de klant, en dat voel je ook. Ook al hebben we niet meer op elke hoek een kantoor, we zorgen er wél voor dat we dichtbij blijven. In elk van de vier Limburgse leefgebieden hebben we een eigen marktteam. Die mensen zijn onze ogen en oren. Ze weten wat er speelt en verbinden partijen met elkaar. Dat maakt onze rol volgens mij alleen maar belangrijker.”
Ambities voor Midden-Limburg
Voor zijn eerste jaar als directeur heeft Niek al duidelijke plannen. “We richten ons binnen Rabobank op drie grote transities: voedsel, energie en financieel gezond leven. In Midden-Limburg wil ik daar samen met onze ledenraad, Raad van Commissarissen en collega’s nog veel meer mee doen. Want er kan echt meer dan we nu al doen.” En daar mag best meer ruchtbaarheid aan worden gegeven, vindt hij. “We mogen onszelf wel wat trotser presenteren. Alleen al in Limburg investeren we dit jaar 5,7 miljoen euro in maatschappelijke projecten, verenigingen en stichtingen. Dat mag je best hardop zeggen.”
Tot slot: wat mogen klanten, leden en collega’s van hem verwachten als directeur? “Ik wil vooral open en transparant zijn. Laagdrempelig en altijd bereid om te luisteren. Of het nu om een compliment gaat of om kritiek – ik wil weten wat er leeft. Alleen dan kun je er echt voor mensen zijn.”
Rabobank
www.rabobank.nl