In haar studio in Lijnden, vlakbij Amsterdam, heerst zoals Celia het zelf omschrijft, ‘een gezellige chaos’. Het pand is gevestigd in een oude metalen kapschuur uit de jaren ’50 en ademt een industriële sfeer. Met 130 vierkante meter heeft ze hier alle ruimte om haar liefde voor indigo tot leven te brengen in kunstprojecten en maatwerkopdrachten. Boven vind je een zeefdrukwerkplaats en beneden een lange tafel voor haar workshops. Voor Celia is familie het hart van haar leven. "Mijn twee jongens, dat zijn natuurlijk mijn grootste liefdes”, vertelt ze trots. Haar oudste zoon is nu al bijzonder creatief: "Hij bedenkt altijd nieuwe ontwerpen en hij schetst alles netjes uit van begin tot eind." Haar jongste is even enthousiast: "De kleinste van twee jaar zegt nu al, als we een wandeling maken, 'mama, studio!' Hij is gek op alles wat met creatief werk te maken heeft en deze plek." Celia groeide op in Weert, maar trok op haar zeventiende naar de randstad. Op zoek naar de dynamiek van de grote stad. “Het verlangen naar de drukte was altijd al aanwezig”, vertelt ze. Haar passie voor de creatieve wereld bracht haar uiteindelijk naar het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), waar ze een meer commerciële richting insloeg. “Ik wilde altijd wel de creatieve kant op, maar ook wat zekerheid voor de toekomst.”
Eigen koers varen
Direct na haar studie komt Celia terecht in de designwereld. Ze begint in de trendvoorspelling en grafisch ontwerpen, waar haar talent al snel wordt opgemerkt. Haar loopbaan krijgt een internationale draai als ze als grafisch designer aan de slag gaat bij het iconische jeansmerk Levi’s in Brussel. “Toen ontdekte ik Indigo pas echt. Voor mij was dat een wow-moment. De kleur, het proces, de geschiedenis, alles voelde zo puur en bijzonder. Het was duidelijk: hier moest ik iets mee doen." In 2006 biedt het bedrijf haar de kans om naar de Verenigde Staten te verhuizen, maar Celia kiest ervoor om haar eigen koers te varen. "Ik voelde dat dit het moment was om zelfstandig te worden, dus ik besloot de financiële middelen van mijn vertrek te gebruiken om mijn eigen bedrijf op te zetten." Zo wordt Blue Print Amsterdam geboren. Het groeit uit tot een onderneming die nu kunst, mode en design op een bijzondere manier met elkaar verbindt. “Wat ik belangrijk vind, is dat alles wat ik maak iets bijzonders is. Iets wat mensen raakt, wat verder gaat dan alleen mooi zijn.” Celia noemt het haar manier van storytelling door middel van design.
Het hele artikel lezen? Bestel hier Navenant editie 2 2025 voor €7,50.