Sluiten

Maarten Steinbuch: een leven in beweging

In het gebouw dat luistert naar de naam Disruptor straalt Maarten Steinbuch een en al Brabantse gemoedelijkheid uit. Gedegen uitleg over een materie waarin hij excelleert, lezingen door het land geeft en met regelmaat als kennisexpert televisieoptredens heeft. Zijn kennis over regelen en bewegen vond volle wasdom in de auto-industrie. Onze en zijn heilige koe. Voor Navenant doet hij een boekje open over zichzelf en zijn passie voor bewegen en regelen. Over het heden en de toekomst van de elektrische auto.    
Tekst: Fred Sochacki / Fotografie: Anne Reitsma

De fascinatie voor beweging zit in de genen van de professor. “Als het beweegt, vind ik het leuk; wekt het mijn interesse. Mijn promotie handelde over beweging. Over windturbines en de regeling van de bladhoek, dus ook bewegen en regelen. Regeltechniek is mijn eigenlijke vak. Meten en terugkoppelen: mijn specialisatie binnen de werktuigbouwkunde.”

Philips
Bij Philips (1987-1999) werd dat het eerst, nadat hij zijn studie aan de TU Delft cum laude had afgerond, in praktijk gebracht. “Daar deed ik onderzoek naar CD-spelers. Hoe regel je nou dat die leeskop van een CD-speler goed de sporen kan lezen op zo’n plaatje. Dat is mechanica, dus bewegen. Vanuit Philips verder ook voor ASML gewerkt, ook bewegende systemen. De laatste twee jaar bij Philips was ik groepsleider bij de afdeling CFT, het Centrum voor Fabricagetechniek. Cruciaal voor het ontwikkelen van nieuwe mechatronische concepten. Dat was de plek waar alle mechatronici werkten. Mensen, die mechanica, software en elektronica combineerden.” In 1999 werd Maarten Steinbuch benoemd tot hoogleraar Werktuigtechniek en Regeltechniek aan de Technische Universiteit Eindhoven.

“Als hoogleraar heb ik binnen de TU/e Regeltechniek voor bewegende mechanische systemen opgezet en binnen die groep zaten ook mensen die zich met autotechniek bezighielden. Bijvoorbeeld met de variabele transmissie van de fabriek Van Doorne Transmissies (VDT) in Tilburg. Dat leidde tot een uitbreiding met mensen die werkten aan regeltechniek voor continue, mechanische transmissiesystemen, want wat in de volksmond het ‘pientere pookje van DAF’ heette, vond ik een briljante uitvinding. VDT-directeur Liebrand is in 2004 deeltijdhoogleraar bij mij geworden op het gebied van aandrijftechniek voor auto’s. ‘Wij moeten veel groter denken en veel meer ingenieurs opleiden die de moderne autotechniek snappen’, dat was onze insteek. Samen met hem is een autotechnieknetwerk opgezet, omdat we beiden overtuigd waren dat dat een markt zou worden met enorme potentie.”

Het hele artikel lezen? Bestel hier Navenant editie 4 2024 voor €7,50.

Misschien vindt u dit ook interessant

The Curse of Oak Island

The Curse of Oak Island

Al jaren is Corjan Mol opzoek naar de waarheid achter de Tempeliers. Het was dan ook bijna onwerkelijk om aanwijzingen te vinden in de grotten van Valkenburg – op vijfhonderd meter van zijn huis, nét nadat hij naar het Zuid-Limburgse stadje verhuisd was.

Lees meer
Limburgse wijn en Rámon Verkoeijen

Limburgse wijn en Rámon Verkoeijen

Ieder jaar worden Limburgse wijnen beter. Dat vertelt de in Venray geboren Rámon Verkoeijen. Rámon is 3FM-DJ, presentator van de best beluisterde gastronomische podcast van Nederland en wijnkenner in hart en nieren.

Lees meer
Van bouwval tot wijnparadijs: Domaine de Marotte

Van bouwval tot wijnparadijs: Domaine de Marotte

Een bouwval met wat kersenboompjes en enkele druivenstokken hielpen Elvire Coumans (58) uit Ulestraten en haar man Daan van Dijkman (58) uit Groenekan bij Utrecht veranderen in een bloeiend domein met 28 hectare druiven, waarmee ze biologische wijnen maken.

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht