Sluiten

Bloemenkunstenares Loes van Herp

Het atelier van Loes ligt op de tweede verdieping van de AINSI, een voormalig fabrieksgebouw in Maastricht. Loes ontvangt me hartelijk: “Koffie? Dit is het dus, hier werk ik. Prachtig hè!”. Het zonnige herfstlicht valt naar binnen door enorme fabrieksramen. Aan het plafond hangt geverfd gipskruid en er brandt wierook. De muren hangen vol met kunstwerken, voornamelijk werken op wol. Deze gekleurde doeken met daarop genaaide droogbloemen zijn het trademark van Loes. Op haar Instagram deelde ze in 2020 haar eerste plantaardige werk. Daarna ging het snel. Haar werk stond in vtwonen en ze kreeg een opdracht van Onglet. Inmiddels werkt ze voor meerdere sterrenrestaurants en is ze ook internationaal bekend om haar bloemenkunst.
Tekst: Hanna Hesemans / Foto’s: Raoul Limpens

Hoe gaat ze als kunstenares om met het idee dat bloemen toch vooral worden gezien als iets stoffigs, huisvlijt en voor vrouwen? Na even nadenken antwoordt Loes: “Mijn werk is niet stoffig en ontkracht dit idee juist. Mensen zeggen vaker: ‘jij bent het meisje van de droogbloemen'. Ook, maar ik werk met alle onderdelen van de natuur". Loes heeft vertrouwen en kijkt uit naar haar nieuwe werk, geïnspireerd door ‘leftovers’ uit het atelier. Het gaat om individuele bloemen die met een spijker rechtstreeks op de ondergrond worden gepind. Zo vormt zich een compositie waarin de bloemen als het ware ‘zweven’.

Aandacht voor de natuur
Loes ziet gefocust werken als een noodzakelijk tegenwicht voor ons snelle leven. “Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn schermtijd rijst echt de pan uit. Zorgen voor iets, en focus hebben op één activiteit zijn juist daarom extra belangrijk. Bloemen staan echt voor ‘caring for’, heel mooi is dat.” Voor haar bloemenwerken plukt Loes zelf bloemen bij pluktuinen in de buurt. Dan droogt zij ze in de fabriekshal of in haar atelier. Vervolgens naait ze de bloemen op een stoffen doek, meestal van wol.

Op dit moment werkt ze ook aan zo’n bloemenwerk, waarin ze met zomerbloemen uit de omgeving, een beetje van de zomer hoopt vast te houden voor de winter die komen gaat. “Bloemen, planten, en hun structuur, ze hebben zoveel te vertellen. Als reguliere bloemist zat ik daarom ook al snel aan mijn plafond”. Alles in de plantenwereld is volgens Loes mooi genoeg om te laten zien en over te leren. Bij ieder stuk levert Loes daarom een materialenlijst met de Latijnse namen van de planten die op het werk te zien zijn. Ze hoopt dat mensen door haar werk weer leren kijken naar planten en de natuur meer gaan waarderen. @loesjevanherp_plantaardig

Het hele artikel lezen? Bestel hier Navenant editie 5 voor €7,50.

Misschien vindt u dit ook interessant

Modeontwerper Max Niereisel

Modeontwerper Max Niereisel

Extravagant met historische invloeden

Lees meer
Dr. Slaap

Dr. Slaap

Goed slapen kun je leren

Lees meer
Daphne Deckers

Daphne Deckers

“Het was voor mij een jaar vol verrassingen”

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht