Sluiten

Armand Kaanen heeft kwalitatief stofferen in zijn DNA

Als je het hebt over een vak met geschiedenis en traditie dan is het vak dat Armand Kaanen in het Zuid-Limburgse Berg en Terblijt uitoefent dat zéker. Net als zijn opa zaliger en zijn vader -die op 78-jarige leeftijd nog steeds in het bedrijf meewerkt- is Armand meubelstoffeerder/woninginrichter, wat ook blijkt uit de naam van zijn bedrijf: Armand Kaanen Interior Design & Upholstery.
TEKST: JOS CAUBO / FOTO’S: RAOUL LIMPENS

“Ik ben in mijn studie eerst begonnen met meubelmaken, want een goede stoffeerder moet echt het naadje van de kous weten als het gaat over hoe een meubel in elkaar zit. Tegenwoordig wordt dat deel in opleidingen wel eens overgeslagen, maar het is essentieel om daar grondige kennis van te hebben.” Was het in de tijd van opa Kaanen een vanzelfsprekendheid dat meubels na verloop van tijd opnieuw werden gestoffeerd, tegenwoordig is bij particuliere klanten het besluit om dat te laten doen vooral op emotionele motieven gebaseerd. “Mensen willen bijvoorbeeld een erfstuk van opa of oma per se in de familie houden en combineren dat dan met hun eigen smaakvoorkeur. Mijn grootste uitdaging is dan om bij die mensen voor een ‘wow-effect’ te zorgen, dat ze trots zijn op hun meubel.” Die overweging zul je in de zakelijke markt waarschijnlijk niet zien? “Nee dat klopt, daar wordt veel eerder naar maatwerk en naar duurzaamheid gekeken. Bijvoorbeeld bij overheidsinstanties is het meestal alleen nog toegestaan om met duurzame producten te werken, dan kun je denken aan gerecyclede stoffen om maar eens een voorbeeld te noemen. Maar ook de particuliere klant maakt steeds vaker keuzes waarbij duurzaamheid een rol speelt. Zo kiezen mensen uit overweging van diervriendelijkheid tegenwoordig ook voor kunstleer”, zegt Armand Kaanen.

Uitdagend
Wat is het meest uitdagende werkstuk dat hij ooit heeft moeten stofferen? “Dat is voor mij toch wel zonder twijfel een meubel dat voor fabrikant Artifort was ontworpen door de wereldberoemde ontwerper Pierre Paulin, ik zat in die tijd nog bij mijn vader in het bedrijf. Die bank had hij ontworpen op verzoek van zijn zoon Benjamin en is door Artifort en ons samen van tekening tot echte bank gemaakt. Heel bijzonder om te mogen doen zoiets. Dat geldt trouwens zeker ook voor de mooie samenwerking met de familie Oostwegel bij het inrichten van de hotelsuites in 1999.”

Het moeilijkste aspect van goed stoffeerwerk is volgens Armand Kaanen om het juiste product met de juiste eigenschappen op het juiste model te plaatsen, dat is soms een echte uitdaging. “Mensen willen soms bepaalde stoffen of leersoorten die niet op alle modellen kunnen worden toegepast. Het gebeurt een enkele keer dat ik daarom een opdracht niet aanneem omdat ik dan niet de kwaliteit kan garanderen waar ik voor sta, of dat iets vaktechnisch eigenlijk niet mogelijk is. Maar dat komt weinig voor.”
Hoe blijft Armand op de hoogte van de nieuwste trends en technieken op het gebied van stofferen? “Ik heb een groot netwerk en werk veel samen met projectinrichters zoals bijvoorbeeld Artifort, en ik bezoek altijd de internationale meubelbeurs in Milaan.”

Armand Kaanen hecht er veel waarde aan om het proces om tot een ‘vernieuwd’ meubelstuk te komen voor de klant zo transparant mogelijk te laten zijn. Dat begint steevast met een kennismakingsgesprek op locatie, bij de mensen thuis. “Vaak geef ik dan al een eerste advies, want op basis van wat mensen me tevoren telefonisch al vertellen, kan ik me vaak al een beeld vormen en wat stalen meenemen om te laten zien. Soms is er dan nog een vervolggesprek nodig, maar meestal maak ik na het eerste gesprek een offerte, waar dan in de meeste gevallen een opdracht uitrolt.” Heeft Armand zelf een voorkeur voor stof of leder? “Dat is volledig afhankelijk van het meubelstuk. Ik ben allround en heb zelf geen specifieke voorkeur, maar streef zoals ik al aangaf wel altijd naar een echt ‘wow-effect’ bij de klant, dat is mijn grootste uitdaging én mijn grootste voldoening.”

Sommige klanten willen de uitdaging aangaan en een dierbaar meubelstuk zelf opnieuw stofferen, en vragen Armand Kaanen dan om advies. “Daar heb ik geen enkele moeite mee, als mensen de benodigde materialen bij mij kopen dan geef ik ze met alle plezier een goed advies mee hoe ze het beste te werk kunnen gaan.” Door zijn uitgebreide klantenkring werkt hij nauw samen met enkele ZZP’ers, en niet te vergeten met zijn 78-jarige vader. Die klantenkring werft hij beperkt via bijvoorbeeld social media of een enkele advertentie, maar het overgrote deel van de klanten komt via mond-tot-mondreclame. “Dat blijft voor mij de beste reclame, dat mensen me op die manier weten te vinden”, zo besluit Armand Kaanen.

Armand Kaanen

Sint Rochusplein 1,Berg en Terblijt
www.armandkaanen.com

Misschien vindt u dit ook interessant

Emma Kok

Emma Kok

Over haar doorbraak als zangeres en leven met gastroparese

Lees meer
Abonneeactie Camps & Camps

Abonneeactie Camps & Camps

5x Navenant magazine + Camps&Camps sieradenset voor maar €25,-

Lees meer
Kerst met Thaam

Kerst met Thaam

Kerstrecepten

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht