Sluiten

Van schot tot bord

Horecaondernemer Mathijs Joosten (31) uit Neer exploiteerde al op zijn 19e café-restaurant ’t Raodhoes in Neer en deed dat tien jaar lang heel succesvol. Nét voor de tweede coronagolf begon het te kriebelen en stapte hij naar de eigenaar van De Busjop in Heythuysen met de vraag of die zijn bedrijf niet wilde verkopen. Een eigen horecabedrijf midden in het prachtige Leudalgebied: het was een droom én liefde op het eerste gezicht voor de jonge ondernemer. Navenant sprak met hem, een beetje over horeca, maar bovenal over zijn grote passie: jagen.
Tekst: Jos Caubo / Foto’s: Raoul Limpens

Met het bekende horeca-echtpaar Ria en Frans Joosten als ouders is zonneklaar dat Mathijs de al op jonge leeftijd ontstane passie voor de horeca met de spreekwoordelijke paplepel kreeg ingegoten. Van wie hij echter de passie voor de jacht kreeg, die al op 18-jarige leeftijd bij hem ontstond, is voor Mathijs niet duidelijk. ‘In elk geval niet van thuis uit, want bij ons in de familie heeft echt niemand iets met jagen’, zegt hij zelf. Hij noemt zichzelf een ‘groene man’, iemand die het liefste buiten is, in de vrije natuur, met het wild. ‘Mij zul je ‘s avonds niet snel op de bank vinden’, lacht hij. ‘Ik kwam tijdens wandelingen hier al sinds een paar jaar bij De Busjop, en toen ik twee jaar geleden hier op het terras zat te sparren over wat ik eigenlijk verder in de horeca wilde, viel het kwartje: dít wilde ik, een prachtige eigen zaak in de natuur met een naam die dat meteen duidelijk maakt: Boscafé De Busjop, zo noemde ik het.’ De mogelijkheid om op deze inderdaad schitterende plek zijn twee grote passies te kunnen combineren is voor Mathijs ‘the best of both worlds’.

Inmiddels zijn we twee jaar verder en is Boscafé De Busjop een begrip in de verre omgeving. Met wekelijks zo’n 1500 couverts die ‘erdoor gaan’ en een personeelsbestand van zo’n 85 medewerkers kunnen we gerust van een hele succesvolle start spreken. Op de vraag of we nu met een jagende ondernemer of met een ondernemende jager te maken hebben, begint Mathijs te lachen. ‘Zonder meer het eerste, ik voel mezelf een volbloed horecaondernemer die toevallig een passie voor jagen heeft. Dat jagen laat ik wel graag terugkomen in het bedrijf, zowel qua inrichting als ook met activiteiten zoals wildavonden. En dat blijkt een concept te zijn dat veel mensen aanspreekt.’

Het hele artikel lezen? Bestel hier Navenant editie 4 voor €7,50.

Misschien vindt u dit ook wel interessant

Herfstrecepten

Herfstrecepten

Easy cooking met Thaam

Lees meer
Timo Reichelt schittert in Au coin des bons enfants

Timo Reichelt schittert in Au coin des bons enfants

De 'sauzen-ster' van Maastricht

Lees meer
Mark Venner enthousiast ambassadeur van boerderij van de toekomst

Mark Venner enthousiast ambassadeur van boerderij van de toekomst

Leuker 1818

Lees meer
Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht