De meest gestroomlijnde wagen van dit moment: de EQS van Mercedes-EQ. De wagen die Tesla van de troon stoot. “De weg naar de S-stand is in een swipeomdraai gevonden. Vossen
duwt het pedaal in en wederom verandert de aura van de EQS in een agressievere modus. De wagen schiet vooruit en het brave wolkje zonder turbulentie verandert in een straaljager die zich niets van het weerstandscoëfficiënt aantrekt. Deze ervaring is verslavend. Misschien iets té verslavend.”
Op het eerste gezicht lijkt de EV niet op een Mercedes zoals we die gewend zijn. Volgens Mercedes-Benz adviseur Tommy Kok is hij het beste te vergelijken met een S-Klasse. Maar waar de raamstijlen van de S-Klasse agressiever naar beneden gaan, lopen die van de EQS schuiner naar de – misschien niet het beste woord bij een elektrische wagen - motorkap toe. De neus lijkt spitser en lager – die van de S-Klasse is hoekiger en stopt abrupter. De minder agressieve look is echter met een reden zo ontworpen en is dus niet een puur esthetische keuze.
Want met de EQS stoot het Duitse merk het Amerikaanse Tesla van de troon, volgens adviseur Tommy. De Cw-waarde, het weerstandscoëfficiënt, van de EQS ligt namelijk 0,03 lager dan bij een Model S. Het weerstandscoëfficiënt zegt iets over de weerstand die een object ondervindt in een stromend medium, bijvoorbeeld lucht of water [Wikipedia, red.]. Dat betekent dat de EQS de meest gestroomlijnde productiewagen van dit moment is. Mercedes EQ weet met de EQS een Cw-waarde van 0,20 te halen. Bij de Tesla Model S, evenals de Lucid Air, ligt die op 0,23. Het Duitse merk behaalt die waarde door de dichte grille, enkel functionele luchtinlaten en minimale tussenruimtes in het plaatwerk. Al zij het met 0,03; de EQS zet hier het huidige record mee neer.
Benieuwd naar de hele autotest van de Mercedes EQS? Lees verder in Navenant uitgave 1 vanaf pagina 36