Sluiten

Autotest: BMW X4 M Competition

BMW noemt zijn X4 M Competition een ‘Sports Activity Coupé’, anderen hebben het over een grotere ‘sports-saloon’ of een snelle ‘cross-over’. Navenant legt zich vast op ‘Race-SUV’. Geef het kind maar een naam, feit is dat het uitgebreide BMW-scala met de X4 M Competition een mooie, potente telg rijker is. Een ruime gezinswagen die, met een druk op de knop en wat aansporing van de rechtervoet, een metamorfose ondergaat. Een test wordt dus een dagje tussen cruisen en racen: alles in één.
Tekst: Fred Sochacki en Henk Vossen │ Fotografie: Raoul Limpens

“De motor luistert naar het serienummer: S 58. Een staaltje vernuft met veel aluminium deze drie liter, twin-turbocharged 6-cilinder in lijn. Elke turbolader verzorgt een rij van drie cilinders met gecomprimeerde lucht. Om het dynamische rijden te ondersteunen beschikt het oliecarter door schotten gescheiden twee afzonderlijke kamers, zodat ook bij sportief gereden, snelle bochten steeds weer voldoende smeermiddelen ter beschikking staan. Door de g-krachten kan olie namelijk naar één kant getrokken worden met het gevaar dat de pomp een moment droog kan komen te staan. Bijna vijf jaar lang ontwikkelde een team van toptechnici de nieuwe krachtcentrale van onder andere de X4 M Competition. Wat uiteindelijk in het vooronder van de BMW’s X3 M en X4 M en in de toekomst M3 en M4 z’n plaats inneemt, dat doet de naam Bayerische Motoren Werke alle eer aan”, zegt Henk Vossen.

Lees verder in Navenant 4/2020, vanaf pagina 74

Wij helpen u graag verder
Velden met een * zijn verplicht