Alpine, een icoon van de Franse (sport)autogeschiedenis, leefde enkel nog als oldtimer of als herinnering voort nadat eind vorige eeuw, 1994, de productie werd gestopt. Het doek voor Alpine was gevallen, maar niet voor eeuwig. Een doorstart werd aanvankelijk door de wereldwijde financiële crisis gedwarsboomd. Tijdens de Autosalon van Geneve 2017 stond een gloednieuwe Alpine A110 in de spotlights; Navenant testte de jongste versie: de Alpine A110S, die speciaal vanuit Alpine Centre Hengelo naar Limburg kwam.
TEKST: FRED SOCHACKI EN HENK VOSSEN / FOTOGRAFIE: JEAN-PIERRE GEUSENS
‘Berlinette’ werd de Alpine A110 liefkozend door de Fransen genoemd. De ‘kleine sedan’ was het naoorlogse alternatief, het Franse antwoord op de sportautogekte die vanuit Italië in de vorm van Ferrari, Alfa Romeo en Maserati, de grens overstak. Frankrijk maakte zich daarmee de naam eigen die ‘Çommendatore’ Enzo Ferrari sinds 1930 voor enkele modellen van zijn sportwagens had bedacht. De rallysuccessen van de Alpine A110 uit de beginjaren zeventig zette autosport minnend Frankrijk op z’n kop. De jaren ook dat Navenant-testrijder Henk Vossen zijn hart aan de rallysport verpandde. Inmiddels zijn beiden meer dan vijftig jaar getrouwd, Rally en Vossen, en dan opeens staat er een autotest met de Alpine A110S op het programma. Meteen worden alle afspraken, die al voor die bewuste dag in februari geboekt stonden, gecanceld. Voor Alpine altijd een plaatsje. Niet alleen in de 2020-agenda maar vooral ook in de herinnering, bijvoorbeeld in 1971 toen de Rally van Monte Carlo volledig werd beheerst door het Franse autosportmerk.
Lees verder in Navenant 2/2020, vanaf pagina 68