Volvo XC 90

2 maart 2016

Price:
Engine: 1969 cc, 4-cilinders, twinturbo


Bezin je op je deugden. Dat is het ultieme uitgangspunt als je een mondiale succesformule als de Volvo XC 90 na twaalf jaar besluit te actualiseren.
Net zo moeilijk als een ingespeeld topelftal als FC Barcelona na alle successen aan te passen; weer toekomstgericht te maken. De vaste waardes houd je en je vult aan met nieuwe spirit; met nieuw elan. FC Barcelona won afgelopen seizoen weer alles wat er te winnen was en de nieuwe Volvo XC 90 is aan een indrukwekkende opmars bezig. Zo imposant dat de Zweedse topper niet aan te slepen is.

Onmiskenbaar Volvo XC 90 en toch een andere auto. Iets lager, iets breder en vooral langer; wat nuances bewerkstelligen als het over de XC 90 ‘looks and feels’ gaat. De auto heeft voldoende formaat en inhoud om de strijd met de Duitsers, de Q7, X5, Porsche Cayenne, Mercedes M en Range Rover aan te gaan. Ook qua prijs doet het gegroeide zelfvertrouwen uit Scandinavië niet onder.


Groter en toch 200 kilogram lichter. Dat heeft alles te maken met het feit dat er louter tweeliter 4-cilindermotoren beschikbaar zijn in het kader van het milieubewust denken van de Zweden. De eerste vertegenwoordiger van de nieuwe generatie is leverbaar in vier diverse motoruitvoeringen: T5 AWD Geartronic, T8 Twin Engine AWD Geartronic, D4 Geartronic en D5 AWD Geartronic.

Een testrit in de D5-uitvoering van het topmodel maakt vooral duidelijk waarom wachtlijsten en -tijden met de dag langer worden. In Nederland en ook elders is de begeerte naar de jongste telg, tevens start van een nieuwe Volvo-era, fanatieker dan de productiebanden in Zweden lopen.
De nood is kennelijk zo hoog dat vestigingsmanager Joep van Goethem het klamme zweet over de ruggengraat parelt bij de gedachte dat er iets zou kunnen gebeuren met deze testauto. Geen nood, Zweeds kwaliteitswerk in de vaardige handen van een topchauffeur als Henk Vossen is geen combinatie die voorbestemd is voor ongeluk.

Soepel
Vossen zelf zweeft op dat moment al ergens in de zevende hemel, topografisch iets exacter: tussen Asselt en Tegelen in zichtcontact met de rechter Maasoever. De smalle weggetjes in het lentegroen kronkelen ideaal om de wegligging van de SUV uit te dagen. De auto heeft voelbaar plezier in die uitdaging en blijft tijdens de confrontatie, de vestigingsmanager zal er blij mee zijn, fier overeind. “Het lichte overhellen mag amper naam hebben”, constateert de roerganger als een verkeersdrempel gevolgd door een scherpe bocht de luchtvering op de proef stelt. Soepel flitst het gevaarte door de acht trappen die de automatische versnellingsbak rijk is. De vier cilinders van de tweeliter biturbodiesel leveren 225 pk en een koppel van 470 Newtonmeter. Voldoende trekkracht dus, ook laag in de toeren. Mochten er al twijfels hebben bestaan over de prestaties, dan zijn die met één druk op het gaspedaal snel verdwenen, want de turbo’s melden zich meteen voor het zwaardere werk. Later, op de snelweg net over de grens, constateert de chauffeur: “Boven de 200 en bij het snel accelereren hoor je dat de motor moet presteren, maar als het tempo er goed in zit dan klinkt dat beetje geluid van buiten als muziek in je oren.” Over muziek is daarmee niet het laatste woord gezegd in relatie tot dit paradepaard.

Comfort
Als de chauffeur in de bochten de grenzen opzoekt en er vervolgens weer uit accelereert, dan maak je als bijrijder kennis met iets bijzonders. Je wordt in een verrukkelijke zetel van Bridge of Weir- en nappaleer gedrukt en je wilt er niet meer uit. Oké, meestal kun je er ook niet uit, als de chauffeur zijn rechtervoet vrij spel geeft. Maar weggedrukt in deze stoelen voelt zeker niet als straf en is zeldzaam comfortabel. Zeker in combinatie met het geluid uit het audiosysteem van Bowers & Wilkins. Dan wordt een auto een luxe lounge annex concertzaal (het geluid in het Göteborgs Konserthus is nagebootst). Gericht op ontspannen rijden en genieten. “Ik had de afwerking toch graag in hout gezien.” Henk Vossen denkt daarbij aan het zwart gevlamde berken- of het walnotenhout dat in de folders afgedrukt staat.

Onze testauto, dus in de uitvoering zoals wij rijden, kost 105.000 euro en is daar waar de chauffeur graag hout zag uitgevoerd in ‘crossed brush aluminium’. Het past uitstekend in het strakke design van het totale interieur. Geen tierlantijnen op het dashboard en zo min mogelijk schakelaars en knoppen, maar een allesoverheersend 9 inch grote middendisplay. Een tablet-achtige applicatie met touchscreen en stembediening. De vrijwel instinctieve toegang, zoals de fabrikant die aanprijst behoeft nog enige oefening, waarbij het nuttig is dat de lane departure warning en de adaptieve cruise control perfect werken, zodat de chauffeur zich de bediening van het middendisplay uitgebreid eigen kan maken.

Swipen
“Die correctie die ik steeds weer aan het stuur voel, irriteert me”, klinkt het als de bediening onder de knie is en de chauffeur naar hartenlust heen en weer kan swipen. Via de button ’instellingen’ wordt het systeem, dat net diverse keren voorkwam dat de linkerweghelft te dichtbij kwam, uitgeschakeld. De baas heeft alles weer onder controle en het systeem wordt voorlopig bedankt voor bewezen diensten. De bijrijder vraagt zich in stilte af of zijn chauffeur het nog gaat meemaken dat deze in de toekomst rally’s zonder navigator rijdt.
Het streven van Volvo om in 2020 een auto op de weg te hebben waarin niemand meer ernstig verongelukt, is in elk geval duidelijk. De Zweden zijn hard op de goede weg en bedienen zich van systemen die zorgen dat zij en hun auto’s die juiste weg gestaag vervolgen. Een route die dankzij Chinees kapitaal, naar verluid kocht autoproducent Geely Volvo van toenmalig eigenaar Ford voor bijna 2 miljard, een nieuwe impuls kreeg. Met het kapitaal van Geely is Volvo van platform veranderd. De XC 90 is de basis, het uitgangspunt van de nieuwe generatie Volvo’s. Schaalbare architectuur oftewel modulaire bouwtechnieken waarop meerdere modellen gebaseerd zijn en gebouwd kunnen worden. De toekomstige V70- en S80-Volvo’s worden ook volgens deze modulaire bouwtechniek gebouwd. Daarom ook, zo bevestigt Joep van Goethem van Volvo Roermond, is het succes van deze eerste telg zo belangrijk. “Met name in Amerika en Azië, de grote automarkten, daar doet de XC 90 het uitstekend.”

Voor de Nederlandse markt wordt de SUV standaard als zevenzitter afgeleverd. Twee extra stoelen waarop kinderen comfortabel kunnen plaatsnemen, blijft er nog ruim 300 liter bagageruimte over. De maximale laadruimte bedraagt bijna 1900 liter. Kindvriendelijk, veilig en functioneel zijn Volvo-kwaliteiten die in het totaal nieuwe ontwerp genetisch overdragen zijn. In een rustige omgeving op je gemak al dan niet met het hele gezin van A naar B. De mens staat centraal en de leeftijd van die mens doet er niet toe. Om dat te onderstrepen heeft de autofabrikant DJ Avicii, de Zweedse Tiësto, bereid gevonden een belangrijke rol in de promoclip van de vernieuwde XC 90 voor zijn rekening te nemen. In het nummer Feeling Good (It’s a new dawn, it’s a new day, it’s a new life) stuurt Volvo het ‘geboortekaartje’ van een nieuwe generatie automobielen naar alle huiskamers in de wereld en via het eigen touchscreen en de 19 luidsprekers van het Bowers & Wilkins audiosysteem de auto in Moderne Electronic Dance Music die jonge mensen aanspreekt en een auto voor het gezin, de zakelijke rijder en de directeur. Met dat goede gevoel zit de Zweedse fabrikant er in elk geval niet naast.