Volvo V60 plug-in Hybrid

2 maart 2016

Price:
Engine:


De smeekbede van de minister-president werd gehoord en zorgde voor gemengde reacties. ‘Koop een auto’, moedigde Mark Rutte Nederland aan, maar veel meer dan een portie hoon oogstte de regeringsleider niet.
De belastingtechnische voordelen die tot en met 2013 in Nederland golden, bleken verderop in het jaar een daadkrachtiger argument dan de oproep uit het torentje. Joep van Goethem, Volvo Rutten Roermond BV, bevestigt dat, als hij het over ‘t paradepaardje Volvo V60 plug-in Hybrid heeft.
Volvo Rutten deed het verleden jaar, in weerwil van de dip in de branche, economisch gezien beter dan premier Rutte. De vestigingsmanagers hadden zomaar een deel van het verkooppersoneel met verlof kunnen sturen, want door het totale pakket belastingvoordelen verkocht de V60 plug-in Hybrid, de eerste diesel in combinatie met een elektromotor, zich als vanzelf. Uit alle uithoeken van Europa, zelfs vanuit Sicilië werd het model de laatste maanden van het jaar aangesleept om in Nederland weggezet te worden.
De V60 plug-in Hybrid-goudkoorts leverde een omzetstijging van 40 procent op. Belastingvoordelen als MIA, KIA, Vamil en 0%-bijtelling zorgden voor een onweerstaanbare bruidschat en vervolgens vaak een zakelijk huwelijk. Henk Vossen nam de Zweedse bruid de maat over de Midden-Limburgse dreven en uiteraard op de Autobahn. Een feest voor de zinnen.

Een bruid staat model

Onze bruid, in mooi kristalwit, met een volle tank en een elektrische kabel in de koffer, klaar en nagenoeg ongebruikt (slechts enkele kilometers op de teller) staat te wachten op de vaardige handen van de rallycoureur. Uiteraard moet ze de welgevallige blikken van de chauffeur over zich heen laten gaan. “Volvo is een heel andere auto geworden als de wat saaie vierkante bakken uit het verleden. Zelfs deze auto hebben ze, ondanks zijn afmetingen en het feit dat het een combi betreft, van een uitdagende belijning weten te voorzien. Het model is geëvolueerd en is daardoor toegankelijker voor een bredere doelgroep dan in het verleden. De V40, die we hebben getest, is een mooie exponent van dat aangepaste design. Deze auto doet er nog een paar scheppen bovenop. In combinatie met de moderne technologieën is het, zeker voor de zakelijke markt, een interessante ontwikkeling.”

Huisartsenstandje
Volvo zelf noemt het de trend naar duurzame luxeproducten. Geruisloos verdwijnt de showroom in de achteruitkijkspiegel in de zelf geselecteerde aandrijving ‘Pure’ die enkel de elektromotor aan het werk zet. De mogelijkheden ‘Hybrid’ en ‘Power’, komen ongetwijfeld verderop aan bod. De elektromotor drijft aan op de achteras, terwijl de diesel de vooras bedient. Met andere woorden, de combinatie zorgt ervoor dat je een vierwiel aangedreven auto bestuurt; een optie die vooral in winterse omstandigheden voorkeur geniet.

De modus ‘Pure’ is geselecteerd, wordt al snel omgedoopt in ‘het huisartsenstandje’, een verwijzing naar de opmerking van de vestigingsmanager. “Twee huisartsen hebben de V60 plug-in Hybrid aangeschaft en de hele week, als ze hun visites rijden, staat die auto in de stand ‘‘Pure’. Ze rijden zakelijk enkel elektrisch, dus niet alleen uiterst goedkoop maar ook milieuvriendelijk.” Kortom, voor omgerekend pakweg 1000 euro bruto per jaar knappen ze hun totale visites op, netto komt dat neer op 3 cent per kilometer.
Volvo heeft in die modus - een wijzer toont aan hoe ver het gaspedaal is ingetrapt en hoever het nog kan voordat er hulp komt van de verbrandingsmotor - een actieradius van 50 kilometer en dat is genoeg om in de stad je visites in te plannen. Zeker als je tussendoor, tijdens de uren in de artsenpraktijk, de auto aan het stopcontact hangt.