Volvo V40 D4 Business

2 maart 2016

Price:
Engine:


Een fraai vormgegeven buitenkant en een verrassend pittige inhoud, klinkt het als we vragen naar de sterke punten van de Zweedse schone. Dan hebben we het uiteraard over de nieuwe Volvo V40 D4 Business en laten we tester Anouk Hoogers voor het gemak even buiten beschouwing. Zij neemt de vijfdeurs hatchback, die pronkt met 190 pk en 14 procent bijtelling, een ochtend mee door Roermond.
Joep van Goethem, vestigingsmanager Volvo Rutten Roermond, is ervan overtuigd dat de Volvo V40 D4 Business het juiste model op het juiste moment is. In 2013 scoorde het merk met de V40 D2 al uitstekend door aan de goede kant van de bijtellingsregeling post te vatten en ook dit jaar mikt de fabrikant via die formule op een plekje in het hart van de zakelijke rijder. De 190 pk sterke V40 D4 gaat van 0 naar 100 in 7,4 seconden en stoot daarbij gemiddeld 85 gram C02 uit. Dat wordt bereikt dankzij speciale 16-inch banden met lage rolweerstand, actieve grille-afsluiting, speciale versnellingsbakverhoudingen en een slimme spoiler.

14 procent bijtelling

“Die uitstoot is in ons land goed voor een bijtellingspercentage van 14”, licht Van Goethem trots toe. “Voorheen zag je dat als er fiscaal interessante auto’s op de markt kwamen, dit vaak ‘geknepen’ wagens waren. In een tijd waar C02-uitstoot een maatstaf is, werden motoren gedowntuned en dat leverde minder vermogen op. Het mooie aan Volvo is dat we nu deze 2-liter-diesel hebben, die 190 pk levert en qua C02-uitstoot voldoet aan de fiscaal interessante norm. Je kunt je voorstellen dat we een gat in de lucht sprongen.”

Uiterlijk
De Zweedse én Limburgse schone zijn dus een dagdeel tot elkaar veroordeeld. Je kunt je als bijrijder minder prettig gezelschap voorstellen om een ochtend in Roermond mee door te brengen. Anouk vertegenwoordigt de doelgroep die Volvo met deze nieuwe hatchback wil bereiken. Jong, dynamisch, sportief en veel zakelijke kilometers. De V40 D4 moet haar ervan overtuigen een leven lang Volvo te rijden. En al op de parkeerplaats bij de dealer wordt de basis voor dat streven in de praktijk gebracht. “Qua uiterlijk past de V40 D4 prima bij me. Niet te overdone, niet te protserig, maar ik rijd er met plezier mee langs de terrassen in Roermond. Bovendien is er achterin genoeg ruimte om ook even te stoppen bij het Designer Outlet Center”, knipoogt ze tevreden.

Brede glimlach
De accountmanager van Navenant vindt het ondertussen de hoogste tijd om de veelbelovende specificaties zelf eens aan een test te onderwerpen. De V40 D4 glijdt soepel het parkeerterrein af en als Anouks designerzooltje het pedaal richting het asfalt duwt, kan het geen kwaad haar even eraan te herinneren dat we ons nog niet in Duitsland bevinden. Als die begrenzing even na Roermond wegvalt, kan ze de flirt met de kilometerteller voltooien. “Pittig hoor”, klinkt het met een brede glimlach vanachter het stuur als de wijzer vrijwel onaangedaan naar rechts blijft schuiven. “Die pk’s voel je goed en werken overtuigend, zonder dat het comfortgevoel overboord gaat.”

Volvo heeft de V40 D4 Business elektronisch begrensd op 190 kilometer per uur. Dit heeft te maken met de maximum snelheid van de 16 inch ‘ecobanden’. Een begrenzing onder de 200 kilometer per uur en toch 190 pk’s onder de motorkap, dat klinkt voor doorgewinterde snelheidsduivels bijna als vloeken in de kerk. Daarom brengt Volvo ook een variant op de markt zonder limitering en op normale banden. Als je in die bolide het gaspedaal volledig intrapt, kom je uit op een snelheid van 230 kilometer per uur.

Veiligheid
“Daar kan ik wel aan wennen”, zegt Anouk niet veel later als ze de Volvo-motor wat rust gunt en de auto weer Nederlands asfalt voorschotelt. Zoals ze ondervindt, krijgt ze als ze zuinig rijdt en het toerental laat zakken, nooit getril of gebrom te horen. De V40 D4 is comfortabel, stil en zo uitermate geschikt voor middenafstanden met het gezin of vrienden. Een ritje naar Zuid-Frankrijk is absoluut geen straf, maar qua nek- en beenruimte moet je geen volley- of basketballer zijn. Anouk rijdt ondertussen Roermond weer binnen en wordt door het drukke verkeer op de N280 bij het Outlet Center gedwongen een paar minuten stilstaand door te brengen. Even lijkt ze te twijfelen om te kijken hoeveel gevulde winkeltassen er daadwerkelijk in de kofferbak passen, maar gelukkig richt ze haar ogen al snel op het interactieve display in de wagen. “Ik zie dat je muziek kunt streamen via Bluetooth en dat er tevens een mogelijkheid is om te internetten. Komt goed uit, kan ik gelijk even onderzoeken wat hij kost.”

Gelukkig heeft Van Goethem een folder meegegeven zodat Anouk haar aandacht weer kan verleggen op het in gang schietende verkeer en de geüpdatete standaardoptie City Safety (noodstopsysteem tot 50 km/u) niet uit zijn rust hoeft te ontwaken. De V40 D4 Business is te koop in vijf verschillende uitvoeringen (Base, Kinetic, Momentum, Summum en R-Design) die, afhankelijk van geselecteerde opties in bekleding, audio of interieur, met betrekking tot de vanaf prijs variëren tussen de 26.995 en 30.995 euro.

Voor die bedragen krijg je dus dubbel plezier tot je beschikking: 190 paardenkrachten en een daarbij horende geringe bijtelling van 14 procent op je maandsalaris. Anouk, die de Zweedse schone ter afsluiting terug navigeert naar Volvo Rutten in Roermond, ziet dat als zakelijke én privérijder wel zitten: “Als ik toch veel kilometers maak, waarom dan niet in een auto waarin het leuk en sportief rijden is. Ik kan me goed voorstellen dat met de Volvo V40 D4 Business voor veel mensen het laatste excuus verdwenen is om geen milieu- én fiscaalaantrekkelijke wagen te rijden."