Renault Estates

12 december 2016

Price:
Engine:


Oog in oog met de Renault Talisman Estate en z’n broer de Mégane
Estate is de ontdekking bijna voor de hand liggend.
De echte Talisman van Renault luistert naar de naam Laurens van den Acker. Een vijftiger van dietschen bloed, zo zou Mart Smeets het zeggen, die bij Renault en in Frankrijk voor een autorevolutie zorgt.

De handtekening van chefdesigner Van den Acker staat gegrift in het mooie lijnenspel van de twee modellen, die Navenant aan een test onderwerpt. Het zelfbewuste en eigenwijze gezicht van de auto’s straalt durf en de moed tot risico uit. In het land van de elegantie zet een Brabander de accenten. Renault heeft een ander aangezicht ontwikkeld en vaart er wel bij. De ondertitel: Renault, passion for life, heeft inhoud gekregen.

Ontwerp
Wat moet je zeggen van auto’s die met internationale prijzen zijn overladen en waarvan de ontwerper o.a. dit jaar door Autocar Magazine is uitgeroepen tot ‘Ontwerper van het jaar’? “Dat hij een bijzonder designer is en dat hij een merk, in dit geval Renault, een toekomst opent met geheel nieuwe dimensies. Het zijn niet alleen deze mooie, elegante Estates van de Talisman en Mégane, maar bijvoorbeeld ook de Kadjar en de Clio zijn modellen die het automerk vanuit de grauwe middenmoot optillen, een flink stuk boven
het maaiveld uit. Dat is, denk ik, de grootste kracht in de ontwerpen. Als auto beleving is, dan zorgt Renault sinds de komst van Van den Acker voor die beleving; voor de emotie die een eigenaar wil en voelt als hij op het punt staat een nieuwe auto te kopen”, is de overtuiging van Henk Vossen.

Estates
Bij Janssen Kerres en Auto Heurkens staan de nieuwe Estates sinds een paar maanden in de showrooms. Voornamelijk voor de zakenman, die ruimte en overzicht zoekt en zich gemakkelijk door het verkeer wenst te begeven; de ander voor het gezin met kinderen. Gebruiksvriendelijk en met ruim voldoende bagageoppervlak om uitgebreid op vakantie te gaan of boodschappen te doen. Inpakken en wegwezen. Daarbij blijven bij
deze Fransozen - en dat onderscheidt ze weer van de concurrentie bij Ford, VW en Opel - de achterklep ietwat schuin doorlopen en verschaft het geheel daardoor net wat meer coupé-looks. Van den Acker heeft hier wat ruimte ingeleverd voor de betere lijn. Bij een totale laadvolume van 1681 liter (Talisman Estate) en 1695 liter (Mégane Estate) zal niemand daar rouwig om zijn.

Hoe de kundige handen van Henk Vossen deze auto aan een serieuze test op het asfalt onderwerpt, leest u in de decemberuitgave van Navenant.