Renault Espace Initiale

2 maart 2016

Price:
Engine:


Een oude bekende in een modern en fris jasje, zoiets moet de designafdeling van Renault in gedachten hebben gehad bij het schetsen van de nieuwe Renault Espace. Op uitnodiging van Olav Heurkens van Heurkens Auto neemt Navenant Accountmanager Anouk Hoogers het nieuwe Franse uithangbord mee naar het Weertse land.
Navenant Accountmanager én tester van dienst Anouk Hoogers heeft een probleem waar veel vrouwen mee worstelen. Hoe open en sluit je de kofferbak na een middagje shoppen in Weert als je je handen vol hebt met tassen en schoenendozen? De elektrische kofferbak van de nieuwe Renault Espace biedt de oplossing: na een subtiele zwaai van Anouks hooggehakte linkerbeen ploft de klep vanzelf in het slot. Het is slechts één van de features waarmee het heruitgevonden Franse vlaggenschip furore wil maken. Tijd om de wagen een zonnige middag in Weert onder de loep te nemen.

Heurkens
Renault en Heurkens Auto zijn al jaren een gewaardeerde combinatie in Midden-Limburg. Het Franse automerk wil graag dichtbij haar rijders staan en datzelfde uitgangspunt hanteren eigenaar-directeur Olav en zijn team van medewerkers. “We zijn niet te klein om een dorpsgarage te zijn, maar zeker niet te groot om alleen via regels en wetten van importeurs te werken”, weet Olav. Auto Heurkens werd in 1981 opgericht door Olavs vader en zijn broer. Anno 2015 is het bedrijf uitgegroeid tot een onderneming met meerdere vestigingen in Weert, Roermond en Echt. Auto Heurkens focust zich op Renault, Auto Niroc richt zich nadrukkelijk op Nissan. Daarnaast runt Olav een leasemaatschappij (Roadlease), die grote delen van Limburg bedient.

Toekomst
De Renault Espace staat al jaren bekend als een veilige familieauto. Ruimte genoeg om met vier kinderen richting Zuid-Frankrijk te rijden zonder dat er plek te weinig is voor bagage. Olav vertelt dat hij daarnaast ook veel Espace’s mag verkopen aan ouderen (die waarde hechten aan het veilige gevoel) en notarissen of doktoren, die gebruik maken van de grote ruimte die de wagen biedt. ‘Never change a winning team’ zou je zeggen, maar toch besloot het Franse merk om het vlaggenschip van een nieuw uiterlijk te voorzien. Een update, heruitvinding zo je wil, van de traditionele Espace om in de toekomst een interessante optie te blijven op de concurrentierijke automarkt in Europa.

Initiale
Anouk Hoogers heeft de fijne taak om de nieuwe Espace tegen het licht te houden en een middag lang door het Weertse achterland te sturen. Olav heeft haar de speciale ‘Initiale Paris’ uitvoering meegegeven. Dat is de meest luxe variant van de Espace, waar qua afwerking en details niets aan het toeval is overgelaten. Anouk brengt de woorden van Olav in herinnering. “Kies je voor Initiale, dan krijg je automatisch een extra servicepakket. De Initiale heeft niet alleen het beste leer, top afgewerkt hout in het dashboard en vierwielaansturing, maar wordt bovendien geleverd met extra service. Denk aan uitgebreide pechhulp onderweg, snel geholpen worden in de garage en een haal- en brengservice. Renault introduceert deze optie nu op de Espace en daarna ook bij de Clio en de Laguna.” De Initiale draagt bovendien haar initialen achterop, in plaats van de Espace-vermelding boven het nummerbord.

Renault heeft met de nieuwe Espace getracht haar vlaggenschip opnieuw uit te vinden. Aanpassingen in het design zorgen ervoor dat de auto er net wat gelikter uitziet dan zijn voorganger. Zonder dat uitgangspunten als veiligheid en ruimte teniet zijn gedaan, is het Franse merk erin geslaagd de Espace toekomstproef te maken. Dat betekent dat de wagen klaar is om de concurrentie met andere bolides in het segment aan te gaan, maar de Espace is daarnaast uitgerust met moderne snufjes.

Massage
Als Anouk even in de file staat in de binnenstad van Weert neemt de journalist-bijrijder de bijgeleverde specificatiefolder met de bestuurder door. Er is een optie die de blondine direct in de praktijk wil brengen. De nieuwe Renault Espace is uitgerust met masserende stoelen. Dat laat Anouk zich natuurlijk geen twee keer zeggen. Terwijl de file langzaam oplost, geniet Anouk van een kleine sensatie in haar onderrug. Gezien de veiligheid in het verkeer besluit ze de triloptie maar even achterwege te laten en zich te focussen op het stuurwerk. Er is altijd de departure-lane-warning (die piept als je over een streep rijdt door een te uitgebreide massage onderweg), maar gelukkig hoeven we die optie niet te gebruiken. Zo kan ook de bijrijder weer zonder zorgen genieten van de tocht door het centrum.

Automatisering
Anouk vertelt dat de Espace voor haar een echte klassieker is. Het nieuwe design van de wagen spreekt haar zeker aan omdat het ruime karakter van de wagen intact is gebleven. Daarnaast beschikt de wagen over genoeg kracht om haar paardentrailer voor te trekken. Er is één facet waar ze altijd mee worstelt: het inklappen en terugplaatsen van die loodzware stoelen. Daar heeft Renault in de Espace een slimme oplossing voor: het R-Link 2.0 multimedia- en navigatiesysteem. Via een simpele tikbeweging op de interface klappen de stoelen vanzelf in. Spierballen zijn voortaan dus overbodig omdat het proces helemaal automatisch verloopt. Anouk maakt zich even zorgen dat de stoelen zullen dichtklappen als haar trouwe viervoeter op de achterbank zit, maar gelukkig heeft Renault voor een slim beveiligingssysteem gezorgd. Weer een zorg minder.

Olav heeft Anouk eerder vertelt dat ondanks de lage CO2-uitstoot de Espace aan rijplezier niks heeft ingeboet. De nieuwe motoren zorgen voor minder uitstoot waardoor je minder BMP betaalt. Renault heeft de Espace verschillende ‘rijstanden’ meegegeven waardoor het plezier tijdens het rijden in stand moet blijven. De blonde tester is natuurlijk niet te beroerd de wagen even naar de snelweg te navigeren en de sportstand te testen. Aan de glimlach onder haar zonnebril te zien, zit het met dat plezier wel goed.