Mitsubishi Outlander PHEV

2 maart 2016

Price:
Engine:


De Nederlandse autowereld is veranderd. Vooral de beleving, de pure emotie legt het steeds vaker af. Wim Deinum van het gelijknamige autobedrijf in Venlo stond zelf enigszins verbaasd, maar vooral verrast te kijken van die verandering. In de eerste maanden van 2013 zorgde onder andere de Mitsubishi Outlander PHEV voor die autocultuurshock.
“Emotie, auto en bijtelling; dat was in het verleden in die volgorde van belangrijkheid de manier om auto’s te verkopen. De komst van de Mitsubishi Outlander PHEV zette die wetmatigheid ondersteboven. Bijtelling, auto, prijs en emotie werd het en het was wennen voor Nederland en de branche. Want we verkochten 11.000 Outlanders blind. Nog niemand had kennis gemaakt met de auto en toch was de orderportefeuille barstensvol met iets dat laat in het najaar pas geleverd zou worden.” De belasting voor het privé-gebruik en de criteria voor allerlei andere fiscale voordelen hebben hun uitwerking niet gemist. Zowel in de showroom als bij de potentiële koper.

Blind vertrouwen
Bijtelling in combinatie met de verschillende fiscale voordelen had beleving en emotie uit de markt geprezen. Niet dat Wim Deinum en zijn vakbroeders in den lande er rouwig om waren. Integendeel. De gunst van het moment werd volledig gebruikt, want de autoverkoop zat behoorlijk verlegen om positieve signalen na de lange crisiskwelling.
Waar de voordelen bij 11.000 Nederlanders een blind vertrouwen genereerden, kon Navenant-testrijder Henk Vossen zijn zinnen en instincten laten oordelen tijdens een rit door het Midden- en Noord-Limburgse landschap. Met, uiteraard, de traditionele ‘Abstecher’ over de grens, daar waar het autoplezier wat minder aan limieten onderhevig is.

Om meteen maar de belangrijkste vraag die de rallycoureur tot aan dit moment heeft beziggehouden te beantwoorden: het blinde vertrouwen is niet geschaad. Wat meer dan 10.000 landgenoten uit de folder kochten, blijkt meer dan een papieren belofte. Want zien, horen, ruiken, voelen en vooral rijden culmineren in de conclusie: de gok is achteraf gezien een prima investering. Ook hier geldt: een goed idee komt altijd op het juiste moment.
“Het is nogal wat als je zo op de blauwe ogen van een autoverkoper, of uit de brochure al dan niet ondersteund door extra informatie van het internet, pakweg een halve ton op tafel legt. Dat al die mensen waar voor hun geld hebben gekregen, vind ik een plezierige bijkomstigheid van deze kennismaking met de Mitsubishi Outlander PHEV. De investering en het wachten zijn beloond.”