Jaguar XE

2 maart 2016

Price:
Engine:


Werd de eerste aanval op de Duitse hegemonie in de automiddenklasse nog vrij gemakkelijk gepareerd, Jaguar laat met de XE zien dat het menens is. De BMW-, Audi- en Mercedes-verantwoordelijken krabben zich serieus achter de oren want men ziet zich geconfronteerd met een geduchte concurrent. Navenant ervaart aan gene zijde van de Maas, vanuit Delta Motors in Maasmechelen, waarom de 3-serie van BMW, de C-klasse van Mercedes en de A4 van Audi niet meer het rijk van het midden voor zich alleen hebben.
Een gentleman, een aristocraat, die even de kussens komt opschudden bij de ‘Herren der Auto-Schöpfung’. Een roofdier sluipt rond in een totnogtoe afgebakend territorium en de alarmbellen klinken. Er is dreiging in een segment dat in Duits beton gegoten leek. Jaguar is vastbesloten haar deel van de buit te nemen, ten koste van de Duitse heilige autodrie-eenheid. Die zelfverzekerdheid straalt uit de belijning van het gloednieuwe ontwerp dat vanuit de Jaguar-Land Rover-fabriek dit jaar de wereld in is gestuurd. De opdracht is duidelijk: overleven en een vaste plaats veroveren in een lucratief marktsegment.

Elegant
“Hij kan zich in elk geval laten zien op de Autobahn”, is de mening van Henk Vossen. “Onmiskenbaar Jaguar. Iets compacter, zeg maar identiek aan de afmetingen die we kennen van de middenklassers, maar elegant met voldoende body daar waar het nodig is.” De eigenwijze Brit wijkt af van de gangbare uitgangspunten van het segment. Absoluut geen eenheidsworst dus, maar een zoals de rallycoureur het omschrijft: “Perfect design en dito comfort.” Dat is heel wat uit de mond van de traditionele autoliefhebber die met name gecharmeerd is van de old English-style. Er kan doorgaans niet genoeg mooi houtwerk, leder en kwaliteitsarmaturen aan boord zijn, als het aan hem ligt. Het robuuste middenconsole, met de voor Jaguar typische draaiknop voor de automatische versnelling en het nieuw ontwikkelde acht inch grote touchscreen multimediasysteem, is beeldbepalend in de cockpit. Dat Jaguar evenwel concessies moet doen wil het ook qua prijs inbreken in het Germaanse bastion, wordt tijdens de testrit al heel snel vergeven.

Comfort
Met name de ruim zittende stoelen worden als uiterst aangenaam ervaren. Voorin een zee van ruimte. Die overdaad, in combinatie met de typische Jaguarbelijning -de auto lijkt door zijn belijning zelfs vaag op een coupé- eist haar tol van de passagiers op de achterbank. Daar is het voor volwassenen wat aan de krappe kant. De bijna perfecte balans op beide assen (51%-49%) draagt bij aan het reiscomfort. En als je deze auto rustig met zo’n 130 km/u richting Middellandse Zee zult cruisen, is het motorgeluid, dat zich in de bebouwde kom bemerkbaar maakt, geen factor meer. Zeker niet als door de fantastische geluidsinstallatie het uitnodigende ‘La Mer’ van Charles Trenet klinkt. Je zou zo de Route du Soleil opzoeken en heerlijk ontspannen bij een pittoresk haventje aan de Cote d’Azur kunnen uitstappen. Het is vakantietijd en een rit in de Jaguar XE Sport laat je al snel even wegdromen.

In elk geval tot het moment dat de chauffeur besluit de wegligging op de proef te stellen. De elektrische stuurbekrachtiging in combinatie met de achterwielaandrijving zorgt voor een strakke rit door de bochten. “Je voelt, ondanks die hulp van de bekrachtiging, precies wat de wagen doet. De auto reageert niet alleen adequaat, maar voelt bijzonder licht. Rijplezier puur. De achttrapsautomaat schakelt vloeiend op en af door de diverse versnellingen en de 2.0 liter turbodiesel levert altijd voldoende kracht, mede dank zij een verrassend koppel van 430 Newton meter. En als je wat actiever wil, kan dat uitstekend met de stevig en nauwkeurig voelende flippers aan het stuur.”

Looks
Wegligging, gedrag en prestaties doen in het segment van de kleine verschillen niet onder voor de concurrentie. Qua looks heeft de nieuwkomer duidelijke voordelen. Dimitri Chaniotakis van Delta Motors, formuleert het als volgt: “Je ziet in de bedrijven dat er duidelijk een trend is van besparing met betrekking tot het autopark. De traditionele leaserijder die vanuit de 5-serie of de A6 een stap terug moet zetten, kiest liever voor de Jaguar XE dan voor een BMW 3 of een A4. Dat is voor ons een gunstige ontwikkeling omdat 60 procent van onze doelgroep de zakelijke rijder is.”
De Belgische autoverkoper laat de mogelijkheid niet voorbijgaan en vertelt nog een voordeel van het als Nederlander klant zijn in België. “Je hoeft hier geen BPM te betalen, maar dat levert amper een voordeel op omdat je bij de invoer in Nederland BPM-plichtig bent. Het voordeel hier bestaat uit onze diensten na de aankoop. Onderhoud, beurten en dat soort zaken zijn in België stukken goedkoper dan in Nederland.”

De XE is als nieuw model in het voorjaar (mei) geïntroduceerd met vijf (eigen ontworpen) motorvarianten allen met turbo’s, twee diesel -en 3 benzinemotoren. De diesels zijn leverbaar met 163 en 180 pk (2 liter, vier cilinders met een CO2-uitstoot vanaf 99 gr/km). De 2 liter benzine-uitvoeringen hebben respectievelijk 200 en 240 pk. Topmodel is de XE S, met een v6 (340 pk) motor die de sprint naar 100 km/u aflegt in 5,1 seconden. De (achterwiel aangedreven) XE staat op geheel nieuw ontworpen Jaguar-Land Rover-platform en bestaat voor een belangrijk deel (75%) uit aluminium.

Kans
Met name voor de leasingmarkt is de dieselversie van de XE een alternatief in een omgeving waar de Duitse premiummerken de toon aangeven. Henk Vossen is er van overtuigd dat de Britten met deze hernieuwde aanval op de middenklasse een aanzienlijk grotere kans op succes hebben dan indertijd met de (2001) met de X-Type. “Dat was een op Anglo-Amerikaanse leest geschoeide retro die kansloos bleek op de Europese markt. Jaguar is onder de hoede van de Indische zakenman Ratan Tata beter af dan indertijd onder Ford. Het merk ontwerpt en ontwikkelt weer op basis van de Jaguartraditie. En daar zou ik me als Duitse middenklasser zorgen om maken. Het is een prima auto die goed oogt, die de juiste prijs heeft en interessant is voor de zakelijke markt. Ik kan na deze test geen andere conclusie trekken.”

De Jaguar XE heeft zijn jacht ingezet.