Hyundai Inoniq

26 oktober 2016

Price:
Engine:


Dit moet hem zijn. Daarvoor hoeft niet eens met koeienletters de naam op
de autoflank.
Alleen al het silhouet in combinatie met het H-logo aan de voorkant laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Daar, frontaal voor de hoofdingang van de showroom staat een gloednieuwe Hyundai Ioniq in de startblokken.

Niet alleen dat coupéachtige silhouet van de vijfdeurs hatchback is onderscheidend; nader beschouwd is de hele Ioniq iets waaraan zelfs de Hyundai-familie nog moet wennen. Op de Autosalon van Genéve, begin maart, stond de frisse Koreaan voor ’t eerst in de schijnwerpers. Eind september arriveert het model in Venlo en rijdt Navenant een rondje Noord-Limburg met de eerste hybride van Zuid-Korea’s grootste autoproducent.

Hooggespannen verwachtingen
“Een hybride nu, een full electric car volgende maand en een plug-in hybride in 2017.” Wim Deinum doet geen moeite de toon van hooggespannen verwachting te onderdrukken. En om de flow in de verkoop van deze nieuwe Hyundai-lijn te krijgen, zit er een vette aanschafpremie op de auto waardoor hij 8.000 euro goedkoper de markt op gaat dan zijn concurrent, de Toyota Prius. De Koreaan daagt de Japanner uit. En concurrentie in de markt, dat is wat de consument graag ziet. Het levert doorgaans betere producten op tegen een lagere prijs.

Hoe Henk Vossen deze Hyundai op de proef stelde, lees je terug in de oktoberuitgave.

HYUNDAI IONIQ
Vanafprijs: 22.000 Euro
Prijs getest model: 27.000 Euro
Motor: 4 cilinders, 1.6 liter Kappa GDi
(benzine)
Vermogen: 77,2 kW/105 pk
e-motor: 31,9 kW/43,5 pk
Koppel: 265 Nm
Accu: 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij
Voorwielaandrijving
Transmissie: 6-traps dubbel koppelingsautomaat
Max. snelheid (fabriek) 185 km/u
Verbruik gem. (fabriek) 3,4 l/100 km
CO2: (fabriek) 79 g/km