Ford Mondeo Vignale

9 juni 2016

Price:
Engine:


Premium autosegment en Ford, dat waren tot voor kort twee verschillende werelden.
In de Vignale design showroom van Ford Jos Bogman in Beek vinden die verschillende werelden aangenaam plaats op witleren bankstellen. De setting is premium en de naam schept verwachtingen. De testrit is de proef op de som en chauffeur Henk Vossen is benieuwd.

Onder de kopjes koffie en cappuccino laat een Ford Mondeo Vignale zich van zijn beste kanten zien. De salontafel is immers niets meer of minder dan een tablet met vier poten, waarop de Vignale relatiemanager de visuele ondersteuning van zijn verhaal kan laten zien. Vol gas een rondje van koffie zwart naar cappuccino zonder te morsen. Geluid en beeld zijn overtuigend en het bankstel zit comfortabel. De relatiemanager, Ron Paes, is een aangenaam gastheer.

Zitcomfort
De werkelijkheid is echter verrassend anders. De stoelen en de interieurbekleding van de Ford Mondeo Vignale bijvoorbeeld. Niet te vergelijken met het bankstel en het strakke moderne design in de Ford Vignale-Lounge. In de auto zelf gaat Ford enkele stappen verder. Het geperforeerde en ventilerende zitgedeelte bijvoorbeeld, waar niet alleen warmte aan bestuurder of bijrijder wordt doorgegeven maar, indien nodig, ook de airco zorgt voor een weldadige autorit als de mussen van het dak vallen. En laten we nu net zo’n buitentemperatuur hebben na een droogteperiode. Stoelen die overigens oneindig veel instelbare drukpunten hebben die uiterst gebruiksvriendelijk en handig in te stellen zijn met de boordcomputer. Net zo handig als die in de Vignale-lounge.

Wat ons terugbrengt bij de tabletsalontafel waar de Mondeo Vignale zijn grote mond open zet. Dat is in real life gewoonweg niet te horen. Je moet echt de oren verdomd goed de kost geven wil je dat geluid of enig ander geluid ervaren. Kortom met de geluidsdichtheid in de cockpit is helemaal niets mis. Net als met de ruimte voor chauffeurs en passagiers, zowel op de bijrijdersstoel als op de achterbank. Een cockpit overigens die in mooi gestikt leer is afgewerkt. Alsof je in het luxe design van een Duitse of Italiaanse topper rondrijdt. ‘Een plaats voor ontspanning en reflectie’, zo wordt het in de brochure door Ford zelf omschreven.

Reisauto
“De aanzet is er zeker”, zegt Henk Vossen. “De vriendelijke wegligging en het comfort dat met name in de stoelen is verwerkt en de ruimte en overzichtelijkheid, dat alles maakt deze Vignale tot een prima reisauto met een, voor zover ik dat nu kan inschatten, goede prijs-kwaliteitverhouding.” Het nieuwe paradepaardje dat in Valencia van de band rolt, begint net onder de 50.000 euro. “En dan zou ik graag die extra 37 pk’s erbij hebben, want dan zal deze auto nog meer tot zijn recht komen, denk ik. Niet voor de sportiviteit, maar omdat de auto daardoor comfortabeler en meer soeverein wordt.”
Goed, dan gaat deze chauffeur in elk geval de 50 mille passeren want de 240 pk-variant is € 3.000,- duurder. “En doe er dan voor € 200,- nog het sportonderstel erbij.” Daarmee zouden de belangrijkste wensen van de testrijder ingevuld zijn.

Stof opwaaien
De extra pk’s geven de auto nog meer power en tractie, hetgeen comfort en rijplezier ten goede zal komen. “In combinatie met het sportonderstel geef je de auto ook ruimte voor wat meer avontuur. De 203 pk die nu maximaal worden losgelaten op het asfalt heeft deze auto hard nodig. Deze Mondeo Vignale zou er wat meer stof mee doen opwaaien.”
Wat meer speling naar boven toe zou een kolfje naar de hand van de rallyrijder uit Tegelen zijn. Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan. À propos stof opwaaien dat was op de landweggetjes van Zuid-Limburg in de voorjaarshitte en –droogte geen probleem. Daarvoor hoefde je niet eens het gaspedaal en de algemeen geldende regels met voeten te treden. De achterklep van de wagon was zowat permanent in een stofdeken gewikkeld. Geen nood. Niet voor ons maar zeker ook niet voor toekomstige kopers, omdat je de Vignale kunt laten wassen en schoonmaken bij Ford.

Voordat de Vignale onder de douche verdwijnt, laat hij zich goed en gewillig naar de hand van de bestuurder zetten. Op verschillende ondergronden, lange rechte stukken en bochtige wegen. Een gemiddelde en alledaagse test, waarbij de snelweg werd gelaten voor wat hij was. Maar de dorpjes en de verkeershindernissen allemaal de revue passeerden. Zeg maar een Amstel Gold Race in een dop. Naar tevredenheid. Dus met een goed gevoel terug naar de Ford Vignale-Lounge en relatiemanager Rob Paes voor de laatste weetjes.

Eerste stap
Premium service dus in een omgeving die toegerust is op een gevoel van verwennerij en luxe voor de koper. Veertien grotere Ford dealers, zoals bijvoorbeeld Jos Bogman in Beek, zijn toegerust en voorbereid op het luxe segment. Naast de showroomingrepen en de extra budgetten voor de lancering van de veredeling zullen in de toekomst nog extra stappen gemaakt moeten worden. De Ford Mondeo Vignale is een eerste, goede stap. De rekenmeesters en boekhouders van de automultinational zullen op de achtergrond ongetwijfeld wikken en wegen. Zeker als de range groter wordt, want in de toekomst krijgen diverse er naast de s-Max, een Edge en Kuga van de Vignale-bloedgroep bij. Of de Vignalelijn in de toekomst in het premium segment de zelfstandigheid gaat ontwikkelen als bijvoorbeeld Lexus bij Toyota, is de vraag. Mogelijk dat het de wens is, want de naam Vignale en onderdelen van de aanpak zoals bijvoorbeeld de leren bekleding wijzen in die richting. Alles is er op gericht dat alle onderdelen van die nieuwe aanpak perfect op elkaar afgestemd zijn en succes opleveren.
Succes waarmee de doorstart van een goede eerste aanzet staat of valt, want uiteindelijk zullen de verkoopcijfers het finale verdict uitspreken.


Ford Mondeo Vignale

Vanafprijs: € 48.400
Motor: 2.0 EcoBoost 1999 cc
Cilinders: 4
Vermogen: kW/pk: 149/203
Koppel Nm: 300
Co2-emissie: 169 gr/km
Gecomb. brandstofverbruik: 7.3 l/100 km
Sprint naar 100 km/u: 8.7 sec